BMB Tax Newsfilter 2024Q1

Vážení klienti a partneri,

ani v posledných mesiacoch nebola núdza o novinky, ktoré sú významné aj pre slovenské podniky. Nové jarné vydanie nášho BMB Tax Newsfiltra preto opäť prináša množstvo zaujímavých informácií a tém, okrem iného dôležitý rozsudok ESD pre oslobodenie dodávok od DPH alebo zlepšenie podmienok pre investičnú pomoc.

STRUČNÝ OBSAH:

 

TOP 1: Poznáte svojho obchodného partnera dostatočne, aby ste neprišli o odpočet DPH alebo uplatnenie oslobodenia od DPH?

TOP 2: Novela zákona o regionálnej investičnej pomoci a akčný plán rozvoja elektromobility

TOP 3: Rozšírenie siete ZZDZ a novinky z činnosti finančnej správy

TOP 4: Interpretačné mechanizmy k dorovnávacej dani

TOP 5: Návrh smernice BEFIT k harmonizovanému základu dane z príjmov prešiel na Slovensku MPK

TOP 6: Taxand vydal Global Transfer Pricing Guide 2024

TOP 7: Poľsko odkladá e-invoicing

TOP 8: Zjednodušenie cezhraničného zdaňovania pre mikro-, malé a stredné podniky

TOP 9: Belize a Seychely vypadli z čiernej listiny

TOP 10: Nemecký ústavný súd obmedzil skupinové zdaňovanie

Viac informácií nájdete na našej webovej stránke TU.

Podporte strešnú organizáciu, ktorej sme zakladajúcim členom 2% z daní

dovoľte mi, aby som sa na vás obrátil s prosbou o darovanie 2 % z daní, venovaných na podporu aktivít APZDktorej sme zakladajúcim členom.

Úsilie pripomienkovať návrhy zákonov v legislatívnom procese, obhajovať záujmy a riešiť problémy členských firiem, je neustále zamerané na vytváranie lepších podmienok pre podnikanie, vzdelávanie a podporu systémových zmien v prospech priemyselného sektora.

#spolupraca 

Vaša podpora a angažovanosť sú nesmierne dôležité. Len spoločne dokážeme úspešne presadzovať pozitívne zmeny v slovenskom priemysle a doprave.

Všetky potrebné informácie a spôsob darovania nájdete v priloženom dokumente. 

Ďakujeme za podporu.

Dokument:

VEREJNÁ VÝZVA VLÁDE SLOVENSKEJ REPUBLIKY – pre rozvoj elektromobility treba pomôcť výrobcom aj kupujúcim

Podpísaní zástupcovia združení a organizácií pôsobiacich v sektoroch automobilového priemyslu a dopravy vyzývajú Vládu Slovenskej republiky, aby v rámci snahy o rozvoj elektromobility na Slovensku podporila výrobcov automobilov aj tých, ktorí si bezemisné vozidlá budú kupovať – teda firmy a jednotlivcov. Ideálnou príležitosťou na to by bolo urýchlené zavedenie programov, ktoré sú už dnes schválené v Akčnom pláne pre rozvoj elektromobility. Na ich financovanie sa môžu po vzore iných členských krajín EÚ využiť peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, z ktorého je ohrozených využitie ďalších 300 miliónov eur. Časť z týchto prostriedkov dokáže trh efektívne absorbovať pre podporu elektrických osobných, dodávkových aj nákladných vozidiel ako aj výstavbu neverejnej nabíjacej infraštruktúry.

„Správy o možnom prepadnutí 300 miliónov eur z Plánu obnovy a odolnosti, ktoré boli pôvodne určené na podporu dekarbonizácie priemyslu v košických oceliarňach, nás veľmi znepokojujú,“ vyhlásil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský. Cestou, ako zabezpečiť, aby z pridelených peňazí mali automobilový priemysel, životné prostredie aj spotrebitelia skutočný osoh, je alokovanie časti týchto zdrojov na dotačnú schému pre nákup elektromobilov ako aj pre výstavbu neverejnej nabíjacej infraštruktúry. Tie by nielen prispeli k plneniu emisných cieľov, ale aj naštartovali sektor elektromobility v krajine, ktorá je dlhodobo na chvoste všetkých európskych rebríčkov. S podielom elektromobilov na úrovni menej ako 3 % na nových registráciách je Slovensko na poslednom mieste v Európskej únii.

V tejto súvislosti sa signatári tejto výzvy obracajú na Vládu Slovenskej republiky s návrhom presmerovať časť zo spomenutých finančných prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti na podporu rozvoja elektromobility. Iniciatívu vlády, ktorá stretnutím na Úrade vlády dňa 26. januára odštartovala kampaň na podporu rozvoja elektromobility, vítajú a podporujú. Súčasťou takejto snahy by podľa nich mala byť podpora domácich automobiliek ale aj motivácia firiem a jednotlivcov, ktorí si majú bezemisné vozidlá kupovať či budovať neverejnú nabíjaciu infraštruktúru. Takýto dotačný program je pritom bez zbytočného zdržania možné financovať priamo z Plánu obnovy a odolnosti, nakoľko sú obdobné schémy Európskou komisiou už „predschválené“ v zmysle ňou vydaných usmernení a môžeme ich zaviesť rovnako ako tak urobilo napríklad Nemecko, Rakúsko, či Česká republika.

„Snaha vlády o podporu automobiliek pri prechode na výrobu elektromobilov je chvályhodná, nesmie sa ale zabúdať ani na konečných užívateľov – jednotlivcov a firmy, ktorí sú pre podporu transformácie automobilového priemyslu rovnako dôležití,“ vyhlásil pri príležitosti zverejnenia Výzvy prezident ZAP SR Alexander Matušek.

Signatári navrhujú presmerovať podstatnú časť týchto ohrozených zdrojov do podpory elektromobility, konkrétne programu finančnej podpory pri obstaraní nových vozidiel všetkých kategórií. Táto podpora by mala byť dostupná pre firmy aj fyzické osoby a zahŕňať aj rôzne možnosti pre financovanie vozidiel vrátane využitia leasingu veľmi často využívaného vo firemnom segmente. Ďalšou oblasťou je podpora výstavby neverejnej nabíjacej infraštruktúry, na ktorej je realizovaných až 80% všetkého nabíjania elektromobilov (administratívne budovy, garáže, depá, logistické centrá a pod.). Usmernenia Európskej komisie týkajúce sa Plánu obnovy a odolnosti umožňujú využitie zdrojov tak na podporu bezemisných elektromobilov ako aj na výstavbu verejných ako aj neverejných nabíjacích staníc. Nemecko, Rakúsko, Česko a ďalšie členské krajiny majú schémy na podporu inštalovania bežných nabíjačiek či poskytujú podporu pre nákup vozidiel – od osobných a dodávkových vozidiel až po elektrické kamióny. Takéto podporné programy majú zásadný význam pre rozvoj elektromobility na Slovensku.

SIGNATÁRI VÝZVY:

  • Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), Patrik Križanský
  • Zväz automobilového priemyslu Slovenskej Republiky (ZAP SR), Alexander Matušek
  • Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD), Alexej Beljajev
  • Slovensko-nemecká obchodná a priemyselná komora (AHK Slowakei), Peter Lazar
  • Francúzsko-slovenská obchodná komora (FSOK), Miroslav Kot

CEZO Slovnaft

Plánované Centrum energetického zhodnotenia odpadov v Slovnafte môže pomôcť riešiť kritickú situáciu s priemyselnými odpadmi

Naša členská spoločnosť SLOVNAFT, a.s. predstavila zámer postaviť v priestoroch svojej rafinérie vo Vlčom hrdle v Bratislave Centrum energetického zhodnotenia odpadov (CEZO. Toto centrum môže v budúcnosti pomôcť s riešením situácie s komunálnym aj s priemyselným a ťažko spracovateľným odpadom. Z nášho pohľadu vidíme ako zásadnú pridanú hodnotu investície riešenie kritickej situácie s priemyselnými odpadmi.

Centrum má pozostávať z prevádzky na dotriedenie vytriedených zložiek odpadu a zariadenia na energetické zhodnocovanie odpadu z komunálnej a priemyselnej sféry vrátane odpadov, ktoré nie sú inak spracovateľné a zhodnotiteľné. Projekt zároveň spĺňa parametre BAT (best available technology / najlepšia dostupná technológia).

Aktuálne Slovnaft čaká na spätnú väzbu od Ministerstva životného prostredia ohľadom posúdenia dopadov na životné prostredie (EIA).

Slovnaft spolu s expertným tímom, ktorý projekt v Slovnafte realizuje, pripravil aj video, v ktorom bližšie prestavuje plánovaný projekt CEZO: https://www.youtube.com/watch?v=dKmnpjGr8lw

Viac informácií sa dočítate v rozhovore s výkonným riaditeľom Slovnaftu, Marekom Senkovičom: https://www.odpady-portal.sk/Dokument/107847/slovnaft-senkovic-rozhovor.aspx

 

Krátky prehľad vybraných noviniek z oblasti dani z príjmov

Krátky prehľad vybraných noviniek z oblasti dani z príjmo platných od nového roka 2024:

− Zvýšenie dane z dividend
− Minimálna daň právnických osôb
− Zamestnanecké akcie (ESOP)
− Daňový bonus na úroky a zo zvýšenia splátky
− Odvod v regulovaných odvetviach
− Preukazovanie osoby konečného príjemcu príjmu
− Odštiepenie, nová forma reorganizácie
− Dorovnávacia daň
− Zverejňovanie správy s informáciami o dani z príjmov

Počas minulého roka schválené zmeny zamerané na podporu investovania sa nakoniec uplatňovať ani nezačnú. Nové oslobodenie pri predaji cenných papierov a podielov ako aj zmeny v zdaňovaní virtuálnych mien nová vláda ešte koncom roka spätne zrušila. Namiesto toho predstavila Konsolidačný balíček, ktorý bol 30.12.2023 zverejnený v zbierke zákonov Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií.

Nižšie uvádzame krátky prehľad vybraných noviniek z oblasti dani z príjmov platných od nového roka 2024:

Zrážková daň pri výplate dividend

Zdanenie dividend pri výplate fyzickým osobám bude podliehať novej zvýšenej 10% zrážkovej dani z príjmov. Rovnako sa zvyšuje aj daň pri výplate likvidačného zostatku, vyrovnacieho podielu ako aj podiel na výsledku hospodárenia vyplácaný tichému spoločníkovi.

Ak daňovník vyplácajúci príjem do zahraničia nie je schopný preukázať konečného príjemcu príjmu, mala by sa uplatniť zrážková daň vo výške 35 %. Upozorňujeme, že finančné riaditeľstvo v lete 2023 zverejnilo Informáciu k spôsobu, forme, rozsahu a periodicite preukazovania osoby konečného príjemcu príjmu, ktorá stanovuje požiadavky na minimálnu dokumentáciu.

Minimálna daň z príjmov právnických osôb

Opätovne sa zavádza minimálna daň z príjmov právnických osôb, vo forme daňovej licencie ako sme ju poznali v minulých rokoch. Výška minimálnej dane sa bude pohybovať od 340 EUR do 3.840 EUR v závislosti od zdaniteľných príjmov (výnosov, tržieb). Prvýkrát sa bude platiť za zdaňovacie obdobia začínajúce najskôr 1.1.2024.

Zdaniteľné príjmy (výnosy) Minimálna daň (v EUR)
do 50 000 EUR 340
50 000 – 250 000 EUR 960
250 000 – 500 000 EUR 1 920
nad 500 000 EUR 3 840

Zároveň 15 % sadzbu dane z príjmov si budú môcť uplatniť malí podnikatelia až do hranice zdaniteľných príjmov 60 tisíc EUR (zvýšenie z pôvodných cca 50 tisíc EUR).

Zvýšenie zdravotných odvodov

Zvyšujú sa zdravotné odvody pre zamestnávateľov o 1 % (z pôvodných 10 % an 11 %), to znamená, že rastie cena práce. O 1 % sa zvyšujú tiež odvody pre samostatne zárobkovo činné osoby ako aj samoplatiteľov (z pôvodných 14 % na 15 %). Ide o zvýšenie zdravotného poistenia na prechodné obdobie, platné od 2024 do 2027.

Daňové bonusy na bývanie

Nové pravidlá daňového bonusu na zaplatené úroky budú platiť na nové zmluvy o úvere uzavreté po 31.12.2023. V týchto prípadoch bude maximálna suma daňového bonusu až 1.200 EUR. Zároveň sa zavádza podpora z dôvodu zvýšených splátok. Od roku 2024 je možnosť získať sociálnu dávku formou príspevku na zvýšenú splátku úveru na bývanie. Za predchádzajúci rok 2023 majú fyzické osoby možnosť uplatniť túto úľavu formou daňového bonusu pri zvýšenej zaplatenej splátke. Ak sa im zvýšila splátka na bývanie v roku 2023 v porovnaní s rokom 2022, môžu si po splnení podmienok uplatniť daňový bonus vo výške 75 % tohto rozdielu, maximálne však 1.800 EUR.

Odvod v regulovaných odvetviach
V rámci odvodu v regulovaných odvetviach sa rozšíril okruh regulovaných osôb na všetky spoločnosti, ktoré majú povolenie NBS pričom sadzba ostáva rovnaká ako v roku 2023. To znamená, že sa neuplatní plánovaná degresia sadzby odvodu. Zároveň sa dočasne zvyšuje sadzba pre banky až na sadzbu 0,025 (v porovnaní so štandardnou sadzbou 0,00363). Postupne bude sadzba bankám klesať na rovnakú úroveň ako majú ostatné subjekty v regulovaných odvetviach.

Solidárny príspevok ropa, zemný plyn, uhlie, rafinéria
Tento solidárny príspevok sa mal poslednýkrát platiť za rok 2023, vláda schválila jeho platnosť aj na rok 2024.

Zamestnanecké akcie (ESOP)

Od 1.1.2024 budú od dane z príjmov fyzických osôb oslobodené nepeňažné plnenia poskytnuté vo forme zamestnaneckých akcií alebo obchodného podielu na spoločnosti s ručením obmedzeným. Toto oslobodenie si budú môcť uplatniť nie len zamestnanci ale rovnako sa vzťahuje aj na fyzické osoby s príjmami z podnikania a inej samostatnej zárobkovej  činnosti, ak akcie alebo obchodný podiel získali v súvislosti s výkonom ich činnosti pre spoločnosť, ktorá ESOP poskytuje.

Odštiepenie, nová forma reorganizácie

Od 1. marca 2024 nadobudne účinnosť nový Zákon o premenách obchodných spoločností, ktorý zavádza nový inštitút odštiepenia (spin-off / Abspaltung), kedy sa odčlení iba časť spoločnosti ale rozdeľovaná spoločnosť nezaniká. Predmetná skutočnosť sa oznamuje správcovi dane a zapisuje sa do obchodného registra. Projekt premeny musí byť overený nezávislým audítorom.
Zároveň sa zavádza cezhraničné rozdelenie ako aj cezhraničná zmena právnej formy.

V súvislosti s novým Zákonom o premenách sa novelizoval aj Zákon o dani z príjmov, pričom pre odštiepenie budú platiť rovnaké pravidlá ako pre ostatné formy premien. Tuzemské odštiepenie bude daňovo možné realizovať len v reálnych hodnotách. V pôvodných hodnotách bude možné realizovať len cezhraničné odštiepenie, ak budú splnené zákonné podmienky.

Dorovnávacia daň

Koncom roka bol tiež schválený Zákon o dorovnávacej dani na zabezpečenie minimálnej úrovne zdanenia nadnárodných skupín podnikov a veľkých vnútroštátnych skupín, ktorý transponuje smernicu Rady EÚ. Takéto spoločnosti  budú povinné sledovať, či ich efektívna miera zdanenia dosahuje 15 %. Za rok 2024 sa bude podávať už prvé daňové priznanie a platiť prvá minimálna dorovnávacia daň. Povinnosť vyčísľovať dorovnávaciu daň vznikne aj subjektom, ktoré reálne nebudú musieť dorovnávaciu daň platiť.

Zverejňovanie správy s informáciami o dani z príjmov

Na záver pripomíname aj novozavedenú vykazovaciu povinnosť, Správu s informáciami o dani z príjmov, ktorá vyplýva zo zákona o účtovníctve ako sme už informovali v našom minuloročnom mailingu.

Konečné materské účtovné jednotky a samostatné účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktoré prekročia veľkosť 750 mil. eur v dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach, budú mať povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov a uložiť ju do registra účtovných závierok a zbierky listín obchodného registra. Taktiež veľké dcérske účtovné jednotky a vybrané  účtovné jednotky budú mať povinnosť uložiť aj správu s informáciami o dani z príjmov týkajúcu sa ich zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu.

V júni 2023 zverejnilo Ministerstvo financií opatrenie (MF/006455/2023-74), ktoré ustanovuje presné náležitosti správy. Okrem výšky zaplatených daní bude správa s informáciami o dani z príjmov obsahovať aj ďalšie informácie, ako napríklad identifikáciu subjektov v skupine, popis činnosti spoločností, počet zamestnancov či rôzne finančné ukazovatele.

CAR Master: Vyškoľte svojich majstrov alebo vedúcich tímov pomocou metodiky šitej na mieru

TLAČOVÁ SPRÁVA

Praha, január 2024      

CAR Master je dvojročný projekt spolufinancovaný Európskou úniou v rámci programu Erasmus+. Partneri projektu z Českej republiky, Rakúska, Nemecka, Španielska, Slovenska a Poľska sa zamerali na návrh a realizáciu vzdelávacej platformy CAR Master, ktorá je k dispozícii na adrese https://platform.car-master.eu. Moderná a interaktívna platforma by mala byť novým didaktickým nástrojom pre majstrov, vedúcich tímov a produktívnych manažérov výrobných spoločností. Blended learning zahŕňa aj učebné osnovy osobných workshopov, ktoré môžu tréneri, odborníci na ľudské zdroje a pedagógovia použiť na prispôsobenie osobného školenia skupine majstrov. Metodika CAR Master zahŕňa 20 hodín online vzdelávacieho obsahu a 40 hodín prezenčného školenia. Magisterské učebné osnovy CAR pozostávajú z 10 tém:

Lekcia 1: Celková produktívna údržba (2 hodiny online + 4 hodiny F2F)

Lekcia 2: Výrobný proces (2 hodiny online + 4 hodiny F2F)

Lekcia 3: Metódy kontroly kvality (2 hodiny online + 4 hodiny F2F)

Lekcia 4: Digitálne kompetencie (2 hodiny online a 8 hodín F2F)

Lekcia 5: Ekonomické a organizačné znalosti (2 hodiny online + 4 hodiny F2F)

Lekcia 6: Profesionálna komunikácia (2 hodiny online a 8 hodín F2F)

Lekcia 7: Nové technológie (2 hodiny online)

Lekcia 8: Životné prostredie a ekologické zručnosti (2 hodiny online)

Lekcia 9: Podpora zdravia a prevencia rizík (2 hodiny online)

Lekcia 10: Vedúca úloha majstrov (2 hodiny online + 4 hodiny F2F)

 

Online platforma je už pripravená na štúdium s učebnými textami, kvízmi, mikrolearningom, gamifikáciou a praktickými príkladmi. Pred štúdiom sa používatelia môžu dozvedieť úroveň svojich kompetencií v sebahodnotiacom nástroji, ktorý je súčasťou celej metodiky CAR Master dostupnej na online platforme CAR Master:  https://platform.car-master.eu/self-assessment/.

Používatelia môžu tiež vykonať hodnotenie po štúdiu a porovnať predchádzajúcu a skutočnú úroveň zručností v príslušných oblastiach. Pedagógovia alebo používatelia metodiky môžu využiť náš tréning trénera, kde je metodika CAR Master podrobne špecifikovaná a vysvetlená, ako s ňou pracovať. Po ukončení vzdelávania môžu používatelia pokračovať do záverečného testu na online platforme
a úspešný absolvent získa certifikát (minimálne 70% správnych odpovedí). Certifikát o prezenčnom vzdelávaní závisí od úspešného absolventa v prípade minimálne 70% účasti na základe hodnotenia príslušného školiteľa/vychovávateľa.

Pilotné testovanie celej metodiky prebiehalo v novembri a decembri 2023 a oslovili sme viac ako 120 účastníkov z Českej republiky, Rakúska, Nemecka, Španielska, Slovenska a Poľska. Používatelia hodnotili vzdelávaciu platformu veľmi dobre s malými požiadavkami, ktoré boli zohľadnené pri konečnom spracovaní.

Projekt CAR Master realizovala česká vzdelávacia spoločnosť EuroProfis, s.r.o. a jej partneri: rakúska vzdelávacia spoločnosť bit Schulungscenter, nemecká obchodná komora IHK-Projektgesellschaft mbH, španielske profesijné združenie Femeval, slovenský Zväz automobilového priemyslu a poľská IT  spoločnosť Danmar Computers.

 

Podrobnosti o projekte

Dátum začiatku: 1. 1. 2022

Dátum ukončenia: 31. 12. 2023

Ďalšie informácie:

Webová stránka: https://www.car-master.eu

Stránka Instagramu : https://www.instagram.com/car_master_project

Stránka na Facebooku: https://www.facebook.com/CARmastertraining

Stránka LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/car-master-european-project

 

Kontakt v Slovenskej republike:

Attila Patocs

Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky

Telefón: +421 905 248 067

E-mail: apatocs@zapsr.sk

 

Tlačová konferencia: Transformácia automobilového priemyslu pokračuje. Ako sa nás to dotýka?

    Na Slovensku sa v minulom roku vyrobilo podľa predbežných výsledkov 1 080 000 vozidiel, čo je nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 100 000 vozidiel. Informovali o tom zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu SR na svojej výročnej tlačovej konferencii. Prognóza na nasledujúci rok je pozitívna, očakáva sa, že v roku 2024 bude výroba opäť stúpať. Zaujímavosťou je aj to, že výrobné linky opustí vo februári tohto roku už 17-miliónte vozidlo. Okrem aktuálnych čísel sa na stretnutí s médiami hovorilo aj o tom, čo sa ZAP SR podarilo dosiahnuť v uplynulom roku a aké výzvy ho čakajú v nadchádzajúcom období. Samostatnou témou bola registrácia elektrických vozidiel, kde Slovenskopadlo na úplne poslednú priečku v rámci celej Európy.

Ekonomické ukazovatele
Slovensko naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, na 1000 obyvateľov sa u nás vyrobí 198 vozidiel. Patríme aj medzi TOP krajiny v produktivite na zamestnanca, počet vozidiel vyrobenýchna jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6 – lepšie je na tom iba Španielsko. Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 percentami, na exporte je to 41,4 percenta. Tento sektor zamestnáva priamo viac ako 170 tisíc ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255 tisíc. „Tieto výsledky sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že sa podarilo zaviesť veľmi dôležitý nástroj, tzv. Kurzarbeit,“ komentuje výsledky minulého roka Alexander Matušek, prezident ZAP SR. „Boli sme preto schopní udržať zamestnanosť a výborné čísla v produkcii automobilov po obnovení dodávateľského reťazca po covidovej a polovodičovej kríze.“

Aktivity 2023
Vďaka aktívnemu prístupu a snahe o neustály dialóg sa predstaviteľom ZAP SR podarilo dosiahnuť viacero pozitívnych vecí. Okrem iného sú to národné víza, ktoré umožnili získať dodatočných pracovníkov pre automobilový priemysel z tretích krajín. Rovnako pozitívne je preplácanie polovice nákladov na budovanie verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, čo znamená podporu budovania týchto miest. „Podarilo sa nám upraviť registračné poplatky, vďaka čomu sme sa priblížili k štandardu vyspelých krajín. Rovnako sme boli úspešní pri upriamení pozornosti kompetentných na priemyselné odpady, ktoré sú vážnou  témou,“ hovorí Alexander Matušek. „Za nemenej dôležité považujem aj rozbeh SK EBA akadémie, ktorá je významným nástrojom pre získanie dostatočného počtu kvalifikovaných pracovníkov potrebných na masívnu transformáciu automobilového priemyslu. Čas sa kráti, pretože prechod na elektomobilitu sa naplno rozbehne v roku 2026.“ Napriek viacerým úspechom sú stále témy, ktoré sa riešiť nedarí. Patrí medzi
ne znižovanie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnancov a zamestnávateľov či prijatie novely zákona o celoživotnom vzdelávaní. Aj preto medzi výzvy nadchádzajúceho roka stále patrí podpora konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, podpora zamestnávania ľudí z tretích krajín a radikálne ozdravenie školstva, tvorba legislatívy pre celoživotné vzdelávanie či spustenie podpory elektromobility.

Podpora elektromobility
Samostatnou témou je podpora elektrických vozidiel, kde situácia začína byť doslova alarmujúca. V rámci Európy patrí Slovensko medzi krajiny s najhoršími výsledkami. Za všetko hovoria aj tieto štatistiky: patríme medzi krajiny s najhorším CO2 z novo registrovaných vozidiel a neplníme si ani záväzky pri znižovaní tohto ukazovateľa. Nakoľko nedotujeme kúpu elektrických vozidiel, sme medzi krajinami s najnižším podielom BEV (Battery electric vehicle). Pri registrácii nových vozidiel patríme medzi krajiny, ktoré neponúkajú daňové úľavy vlastníkom BEV. Slovensko je na poslednom mieste v rámci EÚ pri registráciách elektromobilov – zatiaľ čo európsky priemer je 14,2 percenta, Slovensku dosahuje hodnotu iba 2,6 percenta.
„Slovensko patrí k premiantom výroby. Žiaľ pri podpore a registráciách elektromobilov sme na tom úplne najhoršie z Európy. Riešenie vidím v dôslednom dodržiavaní a aplikovaní Akčného plánu pre elektromobilitu 2.0, ktorý bol prijatý minulý rok. Tento plán považujem za veľmi dobrý základ na to, aby sme mali šancu splniť si naše medzinárodné záväzky,“ dodáva Alexander Matušek.
Riešení, ktoré sú overené aj v zahraničí, navrhuje ZAP SR viacero. Patrí medzi ne aj podpora z Fondu obnovy a odolnosti. Pomohla pri finančná podpora pri kúpe BEV (Battery electric vehicle) ako aj pri kúpe PEVH (Plug in hybrid electric vehicle). Rovnako ako finančná podpora pre zriadenie súkromnej nabíjacej stanice, ako aj pri pripojení na fotovoltiku. Medzi ďalšie navrhované opatrenia, bez potreby dotácií zo štátneho rozpočtu, patrí dočasná úľava z diaľničného poplatku, zrušenie zdanenia firemného BEV pre fyzické osoby či zmena pravidiel zúčtovania domáceho nabíjania.

Registrácia vozidiel
V roku 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo 101 842 vozidiel, čo je medziročný nárast o 13,06 percenta. V kategórii nových osobných vozidiel M 1 dosiahli registrácie počet 88 003 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 11,62 percent. Významný nárast tento krát zaznamenali aj ľahké úžitkové vozidlá, celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 9 107 (medziročný nárast +18,60%). Kategória nákladných vozidiel (N2 a N3) skončila medziročne s pozitívnym rastom, s celkovým počtom 3 939 vozidiel. O viac ako 100 percent sa zvýšila registrácia autobusov kategórie M2 a M3 s celkovým počtom 793 vozidiel.
V segmente osobných vozidiel dominovala nadpolovičným predajom kategória SUV (45,843 vozidiel, podiel 52,09%). Druhým najobľúbenejším segmentom osobných vozidiel na Slovensku sú kompaktné vozidlá (C) s počtom 20 363 vozidiel s medziročným nárastom takmer 3,500 vozidiel. Naopak tretí najpopulárnejší segment malých vozidiel (B) zaznamenal pokles o viac ako 1 200 vozidiel a počet registrovaných vozidiel bol 10 945.
Pri individuálnom dovoze osobných vozidiel sa celkový počet zvýšil o 1 042 vozidiel. Čo je pri tomto náraste potešujúce je, že súčasne poklesol počet vozidiel starších ako 10 rokov o 3 222 takže nárast dovozu si pripočítali nie mimoriadne staré vozidlá. Zdá sa, že efekt majú nové registračné poplatky.
V druhu pohonu osobných vozidiel dominoval benzínový pohon, ktorý spolu s hybridnou technológiou znižovania emisií dosiahol podiel 71,72%. Medziročne však jeho podiel klesol o viac ako 4%. Druhým najobľúbenejším palivom bola nafta s podielom 22,05% ktorá si paradoxne medziročne polepšila o viac ako 2%. Vozidlám ktoré dokážu jazdiť bez emisne (batériové a plug-in hybridné vozidlá) sa ušlo z koláča 6,07%. Čistých batériových vozidiel bolo zaregistrovaných 2 346 s podielom 2,67%. Výsledok umiestnil Slovensko na poslednú priečku spomedzi všetkých európskych krajín. „Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpateľné zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Je smutné a nepochopiteľné, prečo nechytíme podanú ruku a nezačneme motivovali trh a znižovať emisie z dopravy na Slovensku. Radšej necháme alokované prostriedky prepadnúť a vrátime ich naspäť do rozpočtu EÚ,“ poznamenal k poslednému miestu v registráciách elektrických vozidiel výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.

{title}