Ministerstvo financií SR zverejnilo návrh novely zákona o DPH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj:
Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek a výkonný viceprezident Pavol Prepiak sa v utorok 21. novembra na pôde Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky stretli s novým ministrom Tomášom Tarabom a jeho tímom.
Cieľom stretnutia bolo nadviazať úzku spoluprácu s rezortom, ktorý je pre dlhodobé a udržateľné fungovanie automobilového priemyslu na Slovensku kľúčový.
Spoločne aj so zástupcami Zväzu odpadového priemyslu reprezentovaného prezidentom Jánom Chovancom načrtli viaceré oblasti pre budúcu spoluprácu. Diskusia bola vedená najmä v témach posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), nakladania s odpadmi a dostatku kapacít na ich zhodnocovanie ako aj možné budovanie nových kapacít pre spracovanie obyčajných a nebezpečných odpadov.
V ďalšej časti diskusie sa účastníci stretnutia venovali spolupráci pre podporu udržateľnosti priemyselnej výroby na Slovensku a s tým súvisiacimi krokmi napríklad na znižovanie emisií alebo cenovo dostupnej energie pre priemysle.
V tejto súvislosti zástupcovia ZAP SR ocenili záväzok, ktorý si vláda uložila v programovom vyhlásení vlády, poskytnúť podporu vo výške 20 % z environmentálneho fondu a Modernizačného fondu na podporu zvyšovania energetickej efektívnosti a na podporu realizácie dekarbonizačných investícií pre priemyselné podniky a ostatných zamestnávateľov.
Dôležitou témou bolo vydávanie povolení EIA alebo IPKZ, ktorých vydanie trvá mimoriadne dlhú dobu čo v porovnaní s ostatnými krajinami v EÚ znevýhodňuje Slovensko ako štát, s reálnym záujmom o rozvoj investícií. Navrhované riešenia odprezentované zo strany p. ministra načrtli optimistický vývoj v tejto oblasti.
Na záver sa zástupcovia ZAP SR a MŽP SR zhodli na potrebe úzkej spolupráce a pravidelnej výmeny informácií s cieľom podporiť udržateľný a konkurencieschopný priemysel na Slovensku. Pán minister a jeho tím boli pozvaní na návštevu do prevádzok členských spoločností ZAP SR s cieľom priblížiť proces výroby spolu s dosiahnutou environmentálnou úrovňou tak pri produkcii vozidiel ako aj stoviek komponentov u subdodávateľov.
pozývame vás na tradičný Adventný seminár: Aké daňové zmeny nám priniesol Mikuláš?, ktorý organizuje BMB partners v spolupráci so Slovensko-nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou (AHK) a Slovensko-rakúskou obchodnou komorou (SOHK), kde odborníci budú informovať o najnovších zmenách v daňovej legislatíve.
Kedy: 7.12.2023 od 9:00 hod
Kde: Pálffyho palác, Zámocká 47, Bratislava
Program:
9:00 – 9:30 Registrácia účastníkov a občerstvenie
9:30 – 12:00 Prednášky
Uvítanie: Renáta Bláhová
Slané a sladké od finančnej správy
Darčeky rozbalené už pred Vianocami
Vianočná nádielka od EÚ
Vianočný punč na záver
Prednášať budú odborníci a daňoví poradcovia BMB Partners:
Jazyk: slovenský s tlmočením do nemeckého jazyka
Ďalšie informácie nájdete tu.
Odporúčame Vám registráciu u obchodnej komory AHK alebo SOHK, ktorej je Vaša spoločnosť členom. Ak ste našim klientom a nie ste členom ani jednej z uvedených komôr, uveďte prosím túto informáciu pri registrácii, Vaša účasť na webinári bude bez poplatku.
Prvý krok k zjednoteniu pravidiel transferového oceňovania v rámci Európskej únie
12. septembra 2023 zverejnila Európska komisia návrh smernice o pravidlách transferového oceňovania v EÚ (ďalej ako „TP smernica“). Ak sa na jej znení jednomyseľne zhodnú a schvália ju všetky členské štáty, navrhované zmeny TP smernice by boli jednotlivé členské štáty povinné implementovať s účinnosťou od 1. januára 2026.
Návrh TP smernice sa usiluje zjednotiť najdôležitejšie pravidlá transferového oceňovania a vytvoriť spoločné záväzné pravidlá transferového oceňovania v rámci EÚ, ktoré budú v súlade s rámcom Smernice OECD o transferovom oceňovaní.
Toto sú najdôležitejšie zmeny, ktoré návrh TP smernice obsahuje:
V TP smernici sa tiež uvádza, že Európska komisia bude splnomocnená po platnosti TP smernice vypracovať a prijať spoločný vzor dokumentácie k transferovému oceňovaniu a definovať, ktorí daňovníci budú musieť pripravovať dokumentáciu podľa tohto vzoru a ktoré obdobia bude musieť táto dokumentácia pokrývať. Cieľom je výhľadovo znížiť administratívne zaťaženie v EÚ.
TP smernica navyše dáva Európskej rade do budúcna možnosť zriadiť tzv. bezpečné prístavy (angl. safe harbours), ktoré daňovníkom poskytnú jasný obraz o tom, čo by mali daňové úrady v EÚ považovať za prijateľné v špecifických transakciách, akými sú napr. (a) prevody dlhodobého nehmotného majetku, (b) poskytovanie služieb medzi závislými osobami, (c) dohody o príspevkoch na náklady, (d) reštrukturalizácie podnikov, (e) finančné transakcie či (f) obchodné záležitosti medzi ústredím a jeho stálymi prevádzkarňami. Hoci vyššie uvedená iniciatíva by mohla zvýšiť úroveň istoty v špecifických transakciách medzi závislými osobami v rámci EÚ, môže tiež vytvárať rozdiely v transakciách medzi závislými osobami mimo EÚ, ktoré nebudú zosúladené so zásadami EÚ.
Vyššie uvedené dva návrhy na zjednotenie pravidiel prípravy transferovej dokumentácie a vytvárania bezpečných prístavov v EÚ prinášajú skôr víziu budúcich harmonizačných zmien, než aby v súčasnom návrhu TP smernice ustanovovali v tomto smere konkrétne pravidlá či uvádzali konkrétne podrobnosti.
O ďalšom vývoji a zmenách v TP smernici, ktoré sa dajú očakávať vzhľadom na požiadavku dosiahnutia jednohlasnej zhody členských štátov, vás budeme priebežne informovať.
Ak by ste sa chceli porozprávať o tom, ako by navrhované zmeny mohli ovplyvniť vaše podnikanie, obráťte sa, prosím, na niektorého z našich nižšie uvedených odborníkov na transferové oceňovanie, ktorí vám radi poskytnú podrobnejšie informácie.
V stredu, 8.11. sa uskutočnilo stretnutie zástupcov ZAP SR na Finančnom riaditeľstve SR na úrovni predsedu komisie pre finančnú legislatívu ZAP SR, členov ZAP SR a riaditeľky Colného odboru p. Lýdie Valacsaiovej a jej zástupcu, p. Martina Svrčeka.
Stretnutie bolo vyvolané zo strany Zväzu automobilového priemyslu SR k termínu spustenia piatej fázy elektronického systému colnej evidencie NCTS (vývoz – tranzit), ktorá mala byť podľa pôvodného plánu spustená do ostrej prevádzky 1. decembra 2023. Tento termín nebude dodržaný, pričom najskorší možný termín spustenia NCTS fáza 5 do ostrej prevádzky je 1.1.2024. Vzhľadom na vysoký požadovaný štandard testovania systému pred jeho plným nasadením je však možné predpokladať skutočný termín spustenia začiatkom druhého kvartálu roku 2024. Pred týmto termínom bude FR SR prostredníctvom ZAP SR informovať o termínoch školení na nový systém.
Na stretnutí sme sa ďalej zaoberali funkcionalitami a user experience s portálom pre obchodníkov, tzn. trading portálom a tiež sme vyslovili záujem o spoluprácu pri pripravovaných budúcich projektoch, na ktorých by sme radi poskytli naše praktické skúsenosti v rámci prizvania zástupcov ZAP SR do pracovných skupín
Ďalšou témou bol CBAM, tzv. uhlíkové clo, ktorého testovacia fáza je spustená už od začiatku októbra 2023. Povinné zapojenie sa relevantných subjektov je do 31.1.2024. Viac informácií k téme by malo v nasledujúcich týždňoch poskytnúť MŽP SR.
Čo je to CBAM alebo uhlíkové clo?
V júli 2021 prijala Európska komisia návrh nariadenia na zavedenie mechanizmu uhlíkového vyrovnania na hraniciach, anglicky Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Podstatou CBAM je výber tzv. uhlíkového cla z dovozu surovín a výrobkov, ktorých výroba je spojená s emisiou veľkého množstva skleníkových plynov. Dovozcovia budú musieť na základe emisií obsiahnutých v dovezenom tovare nakupovať tzv. CBAM certifikáty, ktorých cena bude odvodená od ceny európskych emisných kvót.
Koho sa CBAM týka?
CBAM sa týka dovozcov nasledujúcich komodít a produktov z tretích krajín: železa a ocele, hliníka, cementu, elektrickej energie, vodíka, hnojív, niektorých prekurzorov (aktívne katódové materiály) a obmedzene aj nadväzujúcich výrobkov (napr. skrutky a skrutky).
Kedy a ako začne fungovať?
Nariadenie o CBAM už bolo schválené Európskou komisiou aj parlamentom a jeho účinnosť je aktuálne navrhnutá od 1. októbra 2023, kedy začne tzv. prechodné obdobie. Počas neho budú mať dovozcovia tovaru povinnosť iba informovať o emisiách obsiahnutých v dovezenom tovare – CBAM nebude spojené s platobnou povinnosťou. Prechodné obdobie bude trvať do 31. decembra 2025. Od 1. januára 2026 bude nutné sa pri dovoze vybraného tovaru (pozri ďalej) registrovať u CBAM autority a ako schválený deklarant podávať ročné hlásenia a platiť za emisie obsiahnuté v dovezenom tovare.
Kto bude za správu a výber CBAM zodpovedať?
Centrálny správny orgán CBAM (jednotný pre celú EÚ, zatiaľ nebol ustanovený) a colné správy jednotlivých krajín EÚ.
Ako sa emisie obsiahnuté v dovezenom tovare spočítajú?
Obsiahnuté emisie sa spočítajú pomocou metód daných nariadením a na základe informácií o skutočných emisiách vznikajúcich pri výrobe, ktoré poskytne dovážajúcim spoločnostiam priamo výrobca tovaru z tretej krajiny. K dispozícii budú aj štandardné hodnoty emisií, ktoré na základe údajov výrobných zariadení s najhoršími výsledkami stanoví sama Európska komisia.
V akej podobe budú informácie odovzdávané?
Obsahuje informácie o:
Obsahuje informácie o:
CEE Automotive Supply Chain 2023, najväčšie stretnutie dodávateľov do automotive v Česku a na Slovensku tento rok navštívilo 333 účastníkov zo 16 krajín
Neteší nás, že nepravidelnosť a výpadky dodávok trvajú, ale najhoršie už snáď máme za sebou. Tak zhodnotili zástupcovia dodávateľských firiem automobilového priemyslu súčasnú situáciu počas konferencie CEE Automotive Supply Chain 2023, najväčšieho stretnutia zástupcov sektora automotive v Českej republike a na Slovensku. Šiesteho ročníka, ktorý sa konal 24. – 25. októbra v Olomouci, sa zúčastnilo 333 šéfov firiem, vedúcich špecializovaných útvarov pre nákup či logistiku, ale aj zástupcov finančného sektora a analytikov orientujúcich sa na automobilový sektor. Spoločne hľadali odpoveď na otázku, ako úspešne prejsť obdobím, keď sa v automotive z permanentnej evolúcie stáva permanentná revolúcia.
Minulé tri roky neboli pre sektor automotive nijak jednoduché, ale „čo nás nezabije, to nás posilní“. V pomerne optimistickom duchu zahájil Martin Jahn, člen predstavenstva zodpovedný za predaj a marketing v spoločnosti Škoda Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu Českej republiky, tohtoročnú konferenciu CEE Automotive Supply Chain. Dodal, že aj napriek negatívnym správam veria v pozitívnu budúcnosť českého a slovenského automobilového sektora. „Česká republika aj Slovensko majú šancu vyjsť z transformácie posilnené,“ uviedol Martin Jahn.
Martin Jahn, člen predstavenstva zodpovedný za predaj a marketing v spoločnosti Škoda Auto a prezident Sdružení automobilového průmyslu Českej republiky, zahájil tohtoročnú konferenciu CEE Automotive Supply Chain 2023 v Olomouci. | Foto: ZAP
Prezident AutoSAPu však pripúšťa, že sa mnohé zavedené poriadky menia a že sa v tejto chvíli začínajú znovu rozdávať karty. Zatiaľ čo predtým predstavovali automobiloví výrobcovia relatívne uzavretý „klub“, v poslednej dobe do neho vstupujú ďalší, donedávna neznámi producenti. Popri Tesle sú to najmä čínske značky. Existujúce automobilky tu zostanú, ale celkovo sa automobilový svet významne zmení. „Autopriemysel prechádza z permanentnej evolúcie na permanentnú revolúciu,“ povedal Martin Jahn s tým, že v tejto chvíli to vyzerá, že budúcnosť patrí elektromobilite v spojení s rozvojom konektivity a autonómneho riadenia. To pre finálnych výrobcov aj ich dodávateľov znamená veľkú výzvu.
Budúcnosť určia ceny energie
Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR spomenul niektoré problémy, ktoré môžu brzdiť ďalší rozvoj slovenského automotive. Jedným z nich je nedostatok pracovníkov, ktorý môže byť veľmi akútny v súvislosti so zahájením výroby spoločnosti Volvo, piatej automobilky v krajine.
Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, spomenul niektoré problémy, ktoré môžu brzdiť ďalší rozvoj slovenského automotive. | Foto: ZAP
Slovenskí aj českí zástupcovia automobilového sektora volajú po uvoľnenejšej imigračnej politike rovnako ako po podpore technického vzdelávania a aplikovaného výskumu.
Alfou a omegou perspektívnej budúcnosti však bude prístup k strategickým surovinám a ceny energií, ktoré do značnej miery určujú konkurencieschopnosť firiem v celosvetovej súťaži. Energie budú témou budúcich rokov. A ako okrem iného uviedol Mojmír Hampl, predseda Národnej rozpočtovej rady ČR, nie je jediný náznak toho, že by ceny energií mohli v budúcnosti klesať. Náklady na dekarbonizáciu sú obrovské.
Mojmír Hampl hodnotí dnešnú situáciu firiem vrátane tých v automobilovom priemysle pozitívne, budúcnosť ale veľmi povzbudivo nevidí. Sú za tým drahé energie aj ďalšie faktory. A ak budú tieto trendy pokračovať, je podľa neho na mieste položiť si otázku, či sme v Európe schopní pokračovať v nastúpenom tempe dekarbonizácie za rozumné náklady.
Regulácia a konkurencieschopnosť
Ako sa zhodli prakticky všetci vystupujúci, prospelo by menej európskych regulácií. Priznala to aj podpredsedníčka Európskeho parlamentu Dita Charanzová a uviedla, že sektoru automotive by veľmi prospelo urobiť na úrovni EÚ inventarizáciu legislatívy. Pripomenula bývalú snahu, že každá nová legislatívna norma znamená zrušenie jednej starej, to už je ale najskôr zabudnuté.
Ako povedala Dita Charanzová, Európska komisia sa teraz musí zamerať na zvyšovanie konkurencieschopnosti Európy, čo sa už podľa nej deje. „Ďalšia téma EÚ bude, ako zachovať konkurencieschopnosť Európy pri postupujúcej dekarbonizácii,“ povedala.
Potrebujeme menej regulácií, zhodli sa účastníci druhého panelu – Dita Charanzová, podpredsedníčka Európskeho parlamentu; Mojmír Hampl, predseda Národnej rozpočtovej rady; Petr Knap, senior advisor EY aj moderátor Ivan Hodáč. | Foto: ZAP
Petr Knap, senior advisor EY, ktorý sa špecializuje na oblasť automotive, odporúča automobilkám na podnikovej úrovni „maximálne sa zbaviť komplexity, ktorú na seba nabrali“, čo môže viesť k úspore nákladov.
Norma Euro 7, ktorá má ďalej znížiť emisie z automobilov, sa na olomouckej konferencii spomínala skôr okrajovo. V tejto chvíli je podoba normy do istej miery prijateľná, ale otázkou je, ako prejde Európskym parlamentom. Podľa Martina Jahna bol prvý návrh najväčším legislatívnym paškvilom, s ktorým sa stretol za celú dobu svojej kariéry.
Kto je a kto nie je pripravený
Zástupcovia troch českých a jednej slovenskej automobilky, Robert Kiml, viceprezident pre výrobu v Toyota Motor Manufacturing Česká republika a viceprezident Združenia automobilového priemyslu, Petr Michník, vedúci administratívnej subdivízie v Hyundai Motor Manufacturing Slovak, Karel Novák, vedúci produktových platforiem, IVECO Group, a Michal Lábaj, vedúci oddelenia vývoja dielov Kia Slovakia, hovorili o pripravenosti výrobcov na novú éru, najmä o prechode na elektromobilitu.
Automobilky sú na elektromobilitu pripravené, ale sú pripravení zákazníci? Sú pripravení energetici? To sú otázky, ktoré predniesol Robert Kiml a pripojil niektoré príklady, ktoré ponúkali odpoveď „nie“. Zdôraznil, že elektromobily sú síce bezemisné, ale pri výrobe batérií a niektorých ďalších súčastí vozidiel vznikajú dnes stále veľké množstvo emisií CO2.
Zástupcovia troch českých a jednej slovenskej automobilky, (zľava) Michal Lábaj, Karol Novák, Peter Michník a Robert Kiml. | Foto: ZAP
Karel Novák z Iveca však uviedol, že sú niektoré oblasti, kde je elektromobilita už teraz nákladovo nespochybniteľná. „V mestskom segmente už elektromobilita porazila naftové autobusy aj tie na plyn. Nepotrebuje už žiadne dotácie,“ povedal.
V paneli zameranom na budúci vývoj automobilového priemyslu v ČR a SR z pohľadu OEM sa preberali aj ďalšie témy: rozdielny prístup k elektromobilite naprieč európskymi trhmi, stav v dodávateľských reťazcoch, ktorý sa čiastočne stabilizoval, úroveň súčasných batérií pre elektromobily či vodík ako pohon.
Čína a (de)globalizácia
V najrôznejších súvislostiach sa spomínala Čína, či už ako rastúci konkurent pre európske automobilky alebo ako dodávateľ dôležitých surovín a komponentov. Podľa Michala Lábaja z Kia Slovakia je náskok čínskych firiem sedem až osem rokov a dohnať ich bude ťažké.
Diskutovalo sa aj o tom, či postupne končí globalizácia a nastupuje opačný trend, ktorý sa bude prejavovať hľadaním dodávateľov v blízkosti výroby. Podľa Martina Jahna globalizácia prispela k vytvoreniu bohatstva v spoločnosti, a práve sektor automotive je jedným z jej hlavných ťahúňov. Dôjde k zmene nákupov niektorých strategických komponentov, ale globalizácia podľa neho nekončí.
Mojmír Hampl ale tendencie k deglobalizácii vidí. „Americkí ekonómovia hovoria, že to, čo nás čaká, je friendshoring, obchodná praktika, kde sa siete dodávateľského reťazca zameriavajú na krajiny považované za politických a ekonomických spojencov,“ uviedol Mojmír Hampl.
Mojmír Hampl, predseda Národnej rozpočtovej rady ČR. | Foto: ZAP
Investície ako imperatív
Veľkému záujmu sa tešil blok s názvom Zmeny v dodavatelských reťazcoch z pohľadu Tier 1, kde spoločne debatovali Petr Novák, riaditeľ Automotive Operations & Executive Director Production Engineering JTEKT European Operations a predseda Divízie dodávateľov a účelových organizácií v Združení automobilového priemyslu, Lukáš Rosůlek, country head Vitesco Technologies Česká republika, Miroslav Fülöp, generálny riaditeľ spoločnosti SLUŽBA NITRA a Ivan Kebísek, Engineering Director & Tech Center Trenčín Site Leader, Yanfeng International Automotive Technology.
Účastníci dodávatelského panelu (zľava) Petr Novák, Lukáš Rosůlek, Miroslav Fülöp, Ivan Kebísek a moderátor Ivan Hodáč. | Foto: ZAP
„Situácia nie je radostná, neblížime sa ešte objemom výroby ako pred covidom, ale najhoršie snáď máme za sebou,“ zhodnotil aktuálnu situáciu v dodávateľskom sektore Peter Novák z JTEKT s tým, že z geopolitického hľadiska nie je možné predvídať, čo sa stane. V každom prípade je dobré diverzifikovať dodávateľov, a pokiaľ to ide, mať ich čo najbližšie. Dodal, že z hľadiska cenového, žiaľ, stále väčšinou vyhrávajú dodávatelia z Ázie.
Nepravidelnosť dodávok a výpadky potvrdil aj Ivan Kebísek a Miroslav Fülöp, ktorý uviedol, že bojovať proti tomu ide rozšírením zákaziek, teda diverzifikáciou portfólia.
Ťažké roky prinútili podľa Petra Nováka firmy k flexibilite, posilnili ich kompetencie v krízovom riadení a naučili ich tiež lepšie predvídať. Zvýšili tiež dôraz na rýchlejšiu návratnosť investícií – v závodoch JTEKT, ktoré Petr Novák riadi, sa musia náklady na automatizáciu vrátiť najdlhšie za rok.
O nutnosti investícií hovorili všetci účastníci panelu. Lukáš Rosůlek z Vitesca v tej súvislosti oznámil čerstvú investíciu firmy v Hrušove pri Ostrave, na ktorú investor žiada stimul. Podľa Rosůlka môže byť zákon o investičných stimuloch, ktorý sa mnoho rokov stále upravuje, jednou z bŕzd väčšieho záujmu investorov o Českú republiku.
Zástupcovia dodávateľov sa zhodli v tom, že celkovo sa ich vzťahy s OEM zlepšili, pretože si ich obchodní partneri-odberatelia uvedomujú, že sa vzájomne potrebujú. K dokonalosti ale majú tieto vzťahy ešte ďaleko.
Pokiaľ by mali firmy v dodávateľskom sektore uviesť, do ktorej oblasti by mali smerovať peniaze, ktoré sú k dispozícii v podobe dotácií z európskych a národných programov, mali by to byť inovácie, výskum a vývoj, dekarbonizácia a pracovný trh v podobe podpory upskillingu, reskillingu.
Udržateľnosť z niekoľkých strán
V bloku venovanom cirkulárnej ekonomike a možnostiam dekarbonizácie v automobilovom priemysle hovoril Cyril Klepek, zakladateľ a CEO firmy CYRKL a Pavel Grmela, projektový manažér pre CO2 neutralitu, Škoda Auto. V prednáške hovorili o konkrétnom projekte, na ktorom spolupracujú.
Stále viac firiem sa zamýšľa nad udržateľnosťou svojich produktov. Pavel Sovička, generálny riaditeľ CZ & SK, Panattoni, generálny partner podujatia, pridal pohľad priemyselných developerov. Tí otázku uhlíkovo neutrálnych produktov, v tomto prípade teda výrobných hál, riešia už dnes. A to nielen v prípade automotive firiem.
Pavel Sovička, generálny riaditeľ CZ & SK, Panattoni, generálny partner konferencie. | Foto: ZAP
Tému praktického využitia AI v automobilovej výrobe ponúkol Lukáš Ptoszek, Business development manager z fínskej spoločnosti Unikie. Upozornil pritom na skutočnosť, že digitalizácia firiem nevedie iba cez systém, ale najmä cez ľudí, ktorí s ním chcú aktívne pracovať.
Oliver Brauburger, vedúci nákupu Siemens, dal nahliadnuť účastníkom konferencie do stratégie pre odolné dodávateľské reťazce v neistých časoch, ktoré uplatňujú v ich spoločnosti.
Dôležitosť urýchlenia imigračných procesov do Fínska spomenul vo svojom krátkom vystúpení fínsky veľvyslanec Tuominen Pasi.
Druhý deň konferencie bol ako obvykle venovaný B2B stretnutiam. CEE Automotive Supply Chain 2023 tento rok privítalo 333 účastníkov zo 16 krajín.
CASE LAW
− VAT refund and VAT assessment procedure (Sec 21 Para 9 Austrian VAT Act)
− In case a taxable person not established in Austria carries out domestic taxable supplies, the assessments of input VAT according to VAT refund procedure (Sec 21 Para 9 Austrian VAT Act) are unlawful.
− However, if these assessments become legally binding and no reopening is permissible, they do not prevent the issuance of assessments for output VAT according to VAT assessment procedure (Sec 21 Para 4 Austrian VAT Act) (Supreme Administrative Court, 21.6.2023, Ra 2022/15/0087).
− No input VAT deduction for representation expenses (Sec 12 Para 2 no 2 lit a Austrian VAT Act)
− If a taxable person organizes a company event for employees at which business issues are discussed in the afternoon, but also plenty of time for skiing, the expenses cannot be deducted as business expenses.
− Consequently, the expenses incurred in connection with the event (skiing vacation) are to be regarded as non-deductible entertainment expenses for income tax purposes pursuant to Sec 20 of the Austrian Income Tax Act (EStG) and therefore no input VAT deduction is possible according to Sec 12 Para 2 no 2 lit a Austrian VAT Act (Federal Tax Court, 27.06.2023, RV/2100666/2013).
TAX AUTHORITIES’ PRACTICE
− No application of the call-off stock regime and the triangulation simplification at the same time
− It is not possible for a taxable person to apply both the call-off stock regime and the triangulation simplification at the same time, for the same supply (written statement of the Directorate of the Central Department of the National Revenue Agency Nr. М-24-39-57/30.6.2023, https://nraapp02.nra.bg/cms5/apps/wqreg/get/8cdf9e791afa0dfaadb1f4b2a33f2201).
TAX AUTHORITIES’ PRACTICE
− VAT refund
− Overview of valid reciprocity agreements concluded between countries for purposes of VAT refund to foreign taxable persons (Official statement of the Croatian Tax Authorities: https://www.porezna-uprava.hr/HR_publikacije/Lists/mislenje33/Display.aspx?id=19819).
Country Reciprocity confirmed
Swiss Confederation as of 1.1.2011
Republic of Serbia as of 2.5.2012 till do 7.10.2015 limited scope
as of 8.10.2015 full scope
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland as of 01.6.2012 till 30.6.2013
as of 01.1.2021
Republic of Turkey as of 10.4.2023 limited scope
TAX AUTHORITIES’ PRACTICE
− Determination of tax base for the supply of goods free of charge
− Introduction of guidelines concerning an explanation of the determination of the tax base in case of a free supply of goods (to food and other charity banks) where the input VAT deduction was claimed on the purchase (https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-seznam-dani/Informace_GFR_uplatneni_DPH_pri_bezuplatnem_dodani_zbozi.pdf).
CASE LAW
− No input VAT deduction for anti-radar equipment
− The Supreme Administrative Court (SAC) confirmed that for purchase of anti-radar devices no input VAT deduction exists, as the device is not related to the economic activity of the taxable person (Supreme Administrative Court 1 Afs 157/2022-45, https://vyhledavac.nssoud.cz/DokumentOriginal/Html/713073).
− As of 1 January 2025
− Mandatory e-invoicing with transition period (2025 to 2027) for B2B-transactions, where both supplier and recipient are established in Germany (Sec 14 German Law on Turnover Tax (Draft) acc. to government draft of the Growth Opportunities Act (Wachstumschancengesetz)).
CASE LAW
− No input VAT deduction for a holding company for services acquired which
− are not directly connected with taxable services provided by the holding company or its own turnover,
− are not included in the price of the taxable sales made by the holding company to its subsidiaries,
− do not form part of the general cost elements of the holding company’s own economic activity (BFH XI R 24/22 (XI R 22/18), XI R 24/22, XI R 22/18).
− The requirement to split services into a tax-exempt rental service for a building and a taxable rental service for operating equipment situated in that buildings is no longer upheld in the case of a single supply from an economic point of view. According to the current implementation of EU law the ancillary service shares the treatment of the principal service (overall tax-exempt or taxable service) (BFH V R 7/23 (V R 22/20), V R 7/23, V R 22/20).
AMENDMENTS TO THE VAT ACT/FISCAL CODE
− As of January 2024
− For products charged with a deposit fee for wrapping which will be refunded when products are returned, the deposit fee is considered as part of the tax base, which will be reduced once the fee is redeemed. In case of non-reusable products not returned, the fee is considered as taxable and therefore results in a tax liability (Act CXXVII of 2007 – on Value Added Tax 77. § (2), b, c).
TAX AUTHORIIES’S PRACTICE
− Legal harmonization amendment
− For non-established taxable persons, a refund of the VAT charged in advance on the purchase of domestic real estate within the framework of the special VAT refund procedure becomes available.
− The VAT Act also provides small and medium-sized enterprises with the option to fulfill their tax obligations for these transactions in the Member State in which they are established after transactions performed for customers in other Member States (Act CXXVII of 2007 – on Value Added Tax 253/J. § (8)).
AMENDMENTS TO THE VAT ACT/FISCAL CODE
− Slim VAT 3
− When a correcting invoice is issued in foreign currency, a historic FX rate must be applied,
− No annual adjustment of input VAT if the difference between the initially applied and final pro-rata rate is less than 2 % and the amount of non-deductible input VAT does not exceed PLN 10,000.00,
− No need to print fiscal reports and other (non-fiscal) documents from online cash registers (Journal of Laws 2023, item 1059).
TAX AUTHORITIES’ PRACTICE
No taxable supply of services in case of charging contractors for the cost of returning ordered but not picked up goods (0113-KDIPT1-2.4012.422.2023.1.JS).
CASE LAW
− ECJ case C 108/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej v. C. sp. z o.o.
− The services provided by a taxable person, which consists in purchasing accommodation services from other taxable persons and reselling them to other economic operators, is covered by the special value added tax scheme applicable to travel agents, even though those services are not accompanied by ancillary services.
AMENDMENTS TO THE VAT ACT/FISCAL CODE
− As of July 2023
− Introduction of clarifications and extensions for the reduced VAT rate of 5 % including photovoltaic panels, solar panels, heat pumps, their related installation kits and accessories other high-efficiency, low-emission heating systems, repair and installation services and their supply as a component part of a building as well as the delivery of sawdust, waste and agglomerated wood scraps in the form of wood pellets, wood briquettes or in similar forms, which fall under NC codes 4401 31 00 and 4401 32 00, the delivery for use as heating fuel of sawdust, waste and non-agglomerated wood scraps, which fall under CN codes 4401 41 00 and 4401 49 00 (Law 216/2023 Government Ordinance 653/2023).
− As of June 2023
− Tax exemption with right to deduct input VAT for the supply of goods and services to the medical sector by non-profit organizations (Law 88/2023 Government Ordinance 653/2023).
− Exemption with right to deduct input VAT for orthopedic items and prosthesis (Law 88/2023).
− As of May 2023
− Implementation of criminal sanctions for cross-border VAT fraud (Law 125/2023).
TAX AUTHORITIES’ PRACTICE
− As of 1 January 2024
− Mandatory e-invoicing for all B2B transactions, where both supplier and customer are established in Romania (EU Council Decision 1553/2023).
− As of June 2023
− Clarifications for application of VAT rates for restaurants:
− for supplies of eco, mountain or traditional products, the VAT rate of 5 % is applicable, if the products are supplied within a restaurant/catering service and fall under NC codes 2202 10 00 and 2202 99, the rate of 19 % is applicable.
− the VAT rate of 19 % is also applied to a final prepared lemonade (Communication between ANAF and the Chamber of tax consultants).
CASE LAW
− Transfer pricing adjustments and related VAT
− VAT generated due to voluntary adjustment of transfer pricing are deductible (ANAF).
TAX AUTHORITIES’ PRACTICE
− Multi-purpose vouchers
− The issue of multi-purpose vouchers via terminals at locations of the issuer’s business partners is not subject to VAT, provided that these partners collect and transfer all considerations to the issuer (Ministry of Finance: “Newsletter – Official Explanations and Official Opinions regarding application of financial regulations” issue 6/2023; Official Opinion No. 011-00-306/2023-04).
AMENDMENTS TO THE VAT ACT/FISCAL CODE
− Draft amendment of the VAT Act with the following changes:
− Change in the VAT regime for financial leasing as supply of goods.
− Implementation of a special regulation for SMEs, according to which foreign SMEs are also not subject to registration and do not have to charge VAT (the aim is to ensure equal treatment of domestic and foreign small entrepreneurs).
− Modification of the current provision regarding reverse-charge for import of goods in the Slovak Republic.
TAX AUTHORITIES’ PRACTICE
− FAQ about tax content related to the occurred floods
− Even if a taxable person proves that his documentation was destroyed, he must do everything to restore the data from the destroyed documentation (meaning to obtain copies of documentation from his suppliers, customers, etc.),
− Regarding the donation of goods, it is clarified that VAT is charged on the free disposal of goods that are part of the taxpayer’s business assets, if input VAT has been fully/partially deducted from these goods. The donations of funds without consideration are not subject to VAT.
− Destruction of goods caused by force majeure is not subject to VAT.
− A taxable person who purchases goods for further donation does not have the right to deduct VAT, as the goods are not intended for use in transactions that give the right to deduct VAT.
− The supply of services which a taxable person carries out free of charge in connection with the elimination of the consequences of floods (e.g. catering services, cleaning services, rock removal, etc.) for business purposes is not subject to VAT (https://shorturl.at/uJPZ3).