Tlačová správa
Bratislava
16.1.2025
V minulom roku sa vyrobilo podľa predbežných výsledkov na Slovensku 993 000 vozidiel, čo je v porovnaní s rokom predošlým pokles o takmer 87 000 vozidiel. Prognóza na aktuálny rok je pozitívna a očakáva sa, že v roku 2025 bude výroba opäť stúpať, počet vyrobených vozidiel dosiahne hranicu 1 150 000 kusov. Aj tieto informácie zazneli na Výročnej tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu SR. Okrem aktuálnych štatistík sa počas stretnutia s médiami hovorilo aj o téme elektromobility v kontexte európskych či svetových trendov či o potrebe užšieho dialógu a konštruktívnej spolupráce s vládou SR v snahe udržania konkurencieschopnosti automobilového priemyslu na najbližšie roky.
Ekonomické výsledky
Slovensko naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, na 1000 obyvateľov sa u nás vyrobí 182 vozidiel. Automobilový priemysel, teda výroba automobilov a dielov, sa stále vysokým percentom podieľa na celkových tržbách v priemysle, za rok 2023 to bolo 49,5 percenta. Automobilový sektor zamestnáva priamo viac ako 165 000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 244 000. „K týmto výsledkom prispelo najmä to, že v minulosti sme boli pre investorov atraktívnou destináciou a dokázali sme ponúknuť najlepšie podmienky,“ hovorí Alexander Matušek, prezident ZAP SR.
Zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu SR upozorňujú, že automobilový priemysel čelí nielen na Slovensku, ale aj v Európe viacerým problémom či výzvam. Na jednej strane sú to miliardové investície do elektromobility, na druhej strane je tu pokles výroby a registrácií automobilov kvôli klesajúcemu dopytu, hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny, stále nedostatočne je vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. V rámci EÚ neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu, ceny energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a polovodičov je nedostatočná. „Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek.“
Potreba konštruktívneho dialógu
Pre udržanie transformácie výroby na elektromobilitu je nevyhnutné vytvoriť zo strany štátu rámcové podmienky pre investorov, s jasnou a stabilnou zahraničnopolitickou orientáciou, s ohľadom na to, že za uplynulých 15 rokov až 93 percent investícií pochádzalo z krajín EÚ, UK a USA. Druhou prioritou je potreba zabránenia ďalšieho rastu nákladov na výrobu, už začiatkom roka 2024 sa zvýšili zdravotné odvody pre zamestnávateľov ako aj daň z nehnuteľností, pretrváva vysoká inflácia a vysoké ceny energií pre priemysel. Problémom aj naďalej zostáva nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, domácej aj zahraničnej. Slovensko stále zaostáva za vyspelými
krajinami aj v oblasti environmentálnej udržateľnosti. ZAP SR oceňuje, že vláda čiastočne reflektovala niektoré komunikované priority, ako je napríklad zjednodušenie vstupu cudzincov na pracovný trh, zefektívnenie povoľovacích procesov EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie), nesúlad medzi vzdelávaním a potrebami trhu práce, nevyhnutnosť rekvalifikácie zamestnancov a absolventov. „Aj napriek tomu väčšina požiadaviek zostala bez odpovede zo strany vlády, pracovné skupiny sú bez relevantných výsledkov,“ hovorí Alexander Matušek. Namiesto systematického dialógu prišla konsolidácia, schválená bez diskusie a bez zohľadnenia sociálneho dialógu. Okrem iného priniesla transakčnú daň, zvýšenie korporátnej dane na 24 percent, DPH na 23 percent. Zvýšenie maximálneho stropu pre sociálne odvody spôsobilo, že najlepšie platení zamestnanci dostávajú výrazne nižšiu čistú mzdu ako napríklad v Česku a zamestnávatelia za nich platia výrazne viac. O tieto pracovné pozície môžeme začať prichádzať a nové nemusia vôbec vznikať. Pripravujeme sa tak o najlepšie talenty. „Potrebujeme naštartovať dialóg s vládou a začať veľmi vážne hľadať riešenia v rámci priorít automobilového priemyslu, keďže vo všetkých spomínaných oblastiach sme v porovnaní so susednými krajinami najmenej atraktívni.“
Podpora elektromobility
Slovensko stále zaostáva v rozvoji elektromobility. Patríme medzi päť najhorších krajín v registrácii BEV (batériové elektrické vozidlo) a PHEV (plug-in hybridné vozidlo) za rok 2024. Pri BEV je podiel registrácií 2,5 percenta, pri BHEV 2,4 percenta. Stále nedostatočný je aj počet nabíjacích bodov. V roku 2024 ich počet dosiahol 2 223, v porovnaní s rokom 2023 je to nárast o 22,9 percenta. Budovanie nabíjacích staníc u nás nie je lukratívne, dôvodom je ich nízka vyťaženosť. Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú, aj napriek tomu vláda nezvažuje ich podporu, práve naopak, prostriedky z výziev a fondov určených na podporu elektromobility je zložité čerpať a podmienky sa stále menia. „Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné.“ Slovenská ekonomika potrebuje pozitívny impulz na zvrátenie negatívneho trendu, rovnako aj automobilový priemysel, nakoľko výroba a registrácia zaznamenávajú pokles v celej Európe. „Je nevyhnutné vytvoriť zo Slovenska atraktívnu destináciu pre investície a talenty zo zahraničia. Nadnárodné korporácie budú totiž v najbližších mesiacoch a rokoch robiť rozhodnutia, aké sme doteraz nevideli. Je potrebné okamžite začať do zahraničia vysielať pozitívne signály,“ dodáva Alexander Matušek.
Registrácia vozidiel
V roku 2024 sa na Slovensku zaregistrovalo 106 134 vozidiel, čo je medziročný nárast o 4,2 percenta. Podstatná je však skutočnosť, že do konca tretieho kvartálu 2024 bol celkový trh v medziročnom porovnaní nižší. Záver roku potiahol najmä predaj a registrácie osobných vozidiel, kde nárast sadzby DPH na 23 percent od januára 2025 zvýšil záujem fyzických osôb o kúpu osobného vozidla. Podiel nákupu osobných vozidiel fyzickými osobami sa zvýšil z 28 na takmer 33 percent.
V kategórii nových osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie počet 93 409 vozidiel a medziročne vzrástli o 6,1 percenta. Posledný kvartál 2024 v predaji osobných vozidiel bol druhým najlepším štvrtým kvartálom v ére samostatnej Slovenskej republiky. Lepší výsledok sme v registráciách osobných vozidiel dosiahli iba v roku 1996.
V roku 2024 sme zaznamenali vyrovnaný trh v kategórii ľahké úžitkové vozidlá, celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 9 061 (medziročná zmena -0,51percent). Kategória nákladných vozidiel
(N2 a N3) skončila s medziročným poklesom -13,37 percent, s celkovým počtom 3 412 vozidiel. O viac ako 68 percent poklesla registrácia autobusov kategórie M2 a M3, s celkovým počtom 252 vozidiel. Oba segmenty sú silne ovplyvnené verejným záujmom a zdrojmi. V segmente osobných vozidiel dominuje predaj segmentu SUV (48,618 vozidiel, podiel 52,02 percent).
Druhým najobľúbenejším segmentom osobných vozidiel na Slovensku sú kompaktné vozidlá (C) s počtom 20 273 vozidiel. Záujem o segment malých vozidiel (B) v roku 2024 mierne narástol o 398 vozidiel a celkový počet registrovaných vozidiel bol 11 343.
Pri individuálnom dovoze osobných vozidiel sa celkový počet medziročne zvýšil o 1 087 vozidiel, ale súčasne poklesol podiel individuálne privážaných vozidiel na celkovom počte prvo-registrovaných vozidiel na Slovensku. Napriek miernemu nárastu jazdených vozidiel je potešujúce, že záujem o vozidlá staršie viac ako 10 rokov medziročne klesol o 1595 vozidiel. Čo sa týka druhu pohonu osobných vozidiel, tu dominoval benzínový pohon, ktorý spolu s hybridnou a plug-in hybridnou technológiou znižovania emisií dosiahol podiel 76,9 percent. Druhým najobľúbenejším palivom bola nafta.
Vozidlám, ktoré dokážu jazdiť bezemisne (batériové a plug-in hybridné vozidlá) sa ušlo z koláča 4,79 percent. Čistých batériových vozidiel bolo zaregistrovaných 2 227 s podielom 2,38 percent, čo je žiaľ oproti minulému roku pokles o 0,28 percent. Výsledok umiestnil Slovensko na poslednú priečku spomedzi všetkých európskych krajín.
„Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpateľné zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Vláda zasadá ku krízovému čerpaniu plánu obnovy, otvorene hovorí o tom, že niektoré míľniky nie je možné splniť. Je nepochopiteľné, ak vláda nemá záujem o podanú ruku. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Začnime motivovať trh a znížme emisie z dopravy na Slovensku,“ poznamenal k poslednému miestu Slovenska v registráciách elektrických vozidiel v EÚ výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.