Denník N

Elektroautá za 20-tisíc prídu na trh už o dva-tri roky, hovorí prezident automobilového zväzu (+ podcast)

Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek. Foto N - Tomáš Benedikovič
Prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek. Foto N – Tomáš Benedikovič

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Európske automobilky išli spočiatku hlavne do výroby väčších luxusnejších elektromobilov, ale od roku 2025 či 2026 začnú uvádzať na trh aj elektromobily z nižších tried, hovorí o budúcnosti elektromobility prezident slovenského Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek. Ich cena už bude len okolo 20- až 25-tisíc eur.

V rozhovore sa takisto dočítate:

  • ako veľmi ho prekvapuje, že slovenskí politici odrazu bojujú proti koncu predaja nových áut na fosílne palivá;
  • ako stúpajú ekologické nároky nielen na autá, ale aj na celú výrobu autodielov;
  • ako vidí šance nových syntetických palív a vodíka;
  • aj či sa autopriemysel obáva novej čipovej krízy.

Iba na jar oznámila najväčšia automobilka v krajine – bratislavský závod nemeckého Volkswagenu –, že na výrobu malých elektromobilov už získala aj prvý čisto elektrický model veľkého SUV Porsche Cayenne. A už dlhšie je známe, že viaceré nové elektromobily získava aj trnavská automobilka Stellantis. Je to potvrdením toho, že o prechod našich automobiliek na elektromobily sa už nemusíme báť, alebo stále hrozí, že o ne môžeme prichádzať?

Všetko závisí od toho, ako budú naše automobilky konkurencieschopné. Historicky sú rozdelené do viacerých skupín. Bratislavský Volkswagen je jedna z mnohých európskych fabrík materského koncernu. Podobne je na tom aj trnavský závod Stellantisu. Žilinská Kia je, naopak, jediný závod automobilky v Európe. A podobne pri Nitre je jediný závod Jaguaru Land Rover v eurozóne. A ešte prichádza Volvo, ktoré bude pri Košiciach vyrábať od začiatku už iba elektrické modely. Prechod na elektromobilitu teda bude postupný a náš priemysel sa transformuje. Ale nesmieme zabúdať, že musíme byť konkurencieschopní. Nové autá musíme vedieť vyrobiť lacnejšie, lepšie a klimaticky udržateľnejšie ako inde.

To, že žilinská Kia je jediný závod matky v Európe a že nitriansky Jaguar Land Rover je zase jediná fabrika koncernu v eurozóne, asi výrazne zvyšuje ich šancu, že časom takisto získajú do svojich výrob prvé modely čisto elektrických áut. Aj do vzdialenejšej budúcnosti si teda udržíme všetkých päť doterajších automobiliek?

Stále to bude závisieť od našej budúcej konkurencieschopnosti. Musíme mať dobré školstvo, dobre nastavené povoľovacie procesy pre investície. Všetky veci, pri ktorých vieme, že zaostávame, musíme zlepšiť. Toto všetko je dôležité aj pre tie automobilky, v prípade ktorých sa zdá, že majú výrobu elektromobilov istú, pretože sú jediné či už v Európe, alebo v eurozóne. Všetci musia bojovať o zákazky. Na to, aby sa im to podarilo, musíme všetci spoločne vytvoriť priestor atraktívny pre investorov.    

Ako sa darí prechádzať na elektromobilitu domácej sieti subdodávateľov automobiliek, ktorú netvoria iba finančne silnejšie zahraničné firmy, ale aj mnoho slovenských podnikateľov? Je prechod subdodávateľov od spaľovacích motorov k elektroautám dostatočný alebo sa v ich prípade musíme v budúcnosti obávať aj zatvárania fabrík?

Začal by som najskôr u väčších subdodávateľov v zahraničných rukách. Tí už skôr prešli aj na

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Doprava

Priemysel

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie